Avista wczoraj i dziś...

Firma została założona jako przedsiębiorstwo polonijno-zagraniczne w roku 1983 pod nazwą „Avista Publidekor S.A.”. W roku 1986 nastąpiła zmiana profilu firmy z przedsiębiorstwa stricte handlowego na firmę technologiczną. W tamtym czasie podjęcie takiej decyzji było krokiem odważnym, ale jak pokazały kolejne lata był to krok właściwy.

Powyższe zmiany związane były z osobą Bartłomieja Głowackiego (dyrektora handlowego, a następnie prezesa firmy), który jako pierwszy dostrzegł szansę na rozwój firmy na polskim rynku kolejowym. Wierzył, że wraz z zachodzącymi w tamtym czasie zmianami gospodarczymi również nasz narodowy przewoźnik, czyli grupa PKP, będzie musiał podjąć działania zmierzające do modernizacji swoich systemów sprzedaży.

Firma ukierunkowała się na dostawę rozwiązań i usług w obszarze systemów do obsługi pasażerów, ze szczególnym ukierunkowaniem na sprzedaż biletów i w roku 1986 wypuściła na rynek pierwszą elektroniczną kasę „COMPACT TT” do sprzedaży biletów w Polsce. Prace nad tym rozwiązaniem trwały od 1984 roku. „Było to rozwiązanie rewolucyjne i w pełni opracowane przez zespół Avista” - wspomina Marek Gutowski, szef działu serwisu.

Pierwszym klientem z rynku kolejowego były Polskie Koleje Państwowe. W roku 1986 zakupiły one od Avista pierwsze elektroniczne mikrokomputerowe kasy do sprzedaży biletów. Kasy te zostały zainstalowane na Dworcu Centralnym w Warszawie. W tym samym czasie PKP testowały innego typu kasy - produkowane przez firmy zachodnie. Wygrał jednak konkurencyjny produkt Avista.

Od tego momentu firma skoncentrowała swoje wszystkie działania na rynku kolejowym.

Kolejnym kamieniem milowym w rozwoju firmy Avista było wprowadzenie obowiązku fiskalizacji stacjonarnej sprzedaży biletów kolejowych. W związku z tym opracowano i wdrożono nową generację kas do sprzedaży biletów spełniającą wymogi fiskalne.

W roku 1997 Avista wygrała przetarg na dostawę fiskalnych stanowisk kasowych do PKP (pokonane zostały m in. Olivetti, IBM). W ramach realizacji kontraktu do końca 1999 roku dostarczono 1800 szt. komputerowych stanowisk kasowych TT/F (Ticket Terminal / Fiscal) wyposażonych w drukarki fiskalne ND69/FP. Wraz z rozbudową kas rozwijane były również systemy do zarządzania sprzedażą biletów kolejowych.

W latach kolejnych firma rozpoczęła współpracę z nowo powstałymi przewoźnikami kolejowymi, a w roku 2004 wypuściła na rynek trzecią generację fiskalnych stanowisk kasowych rPOS2004 (railPOS), wyposażonych w nowe drukarki fiskalne DB77/FV, zapewniających dostęp do systemu rezerwacji miejsc Kurs'90 i centrów autoryzacji kart płatniczych.

Od roku 2009 właścicielem Avista Sp. z o.o. jest firma Scheidt&Bachmann GmbH, jeden z liderów w dziedzinie systemów poboru opłat na świecie.

Scheidt&Bachmann jest przedsiębiorstwem rodzinnym założonym w roku 1872 w Moenchengladbach. Firma składa się z 4 działów: Techniki sygnalizacji kolejowej, Systemów parkingowych, Systemów dla stacji paliw oraz Systemów poboru opłat za przejazdy. Dział Techniki sygnalizacji kolejowej jest obecny na naszym rynku od ponad 100 lat.

Dział systemów poboru opłat za przejazdy powstał w roku 1978 i koncentruje swoja działalność na produkcji kompletnych systemów przeznaczonych dla szeroko rozumianego rynku transportu publicznego. W ofercie znajduje się cały wachlarz najnowocześniejszych produktów i innowacyjnych technologii począwszy od kasowników, poprzez automaty biletowe stacjonarne i mobilne, na oprogramowaniu do zarządzania i obsługi systemów poboru opłat kończąc. Stały rozwój oraz stosowanie nowatorskich rozwiązań pozwoliły Scheidt&Bachmann stać się jednym z najważniejszych producentów kompleksowych systemów poboru opłat biletowych na świecie.

Dzięki przejęciu przez Scheidt&Bachmann Avista zyskała nowy impuls do dalszego rozwoju i rozszerzyła swoją działalność również o rynek miejskiej komunikacji publicznej.

Scheidt&Bachmann/Avista jest liderem pod względem ilości zainstalowanych stacjonarnych automatów biletowych (prawie 500 szt.) w kraju. Rozwiązania te z powodzeniem funkcjonują w ramach elektronicznych systemów poboru opłat w Warszawie, Wrocławiu, Gdańsku, Bydgoszczy i Lublinie.

Avista nie zaniedbuje przy tym rynku kolejowego. Firma opracowała i wdrożyła czwartą generację kas do sprzedaży biletów oraz zmodyfikowała oprogramowanie mobilne o obsługę nowych urządzeń (CASIO IT 9000). Wdrożono sprzedaż biletów kolejowych w automatach stacjonarnych, integrując w jednym urządzeniu sprzedaż biletów kilku przewoźników, za co Avista została uhonorowana „Lokomotywą Rynku Kolejowego”. Firma wprowadziła rozwiązanie obejmujące sprzedaż biletów kolejowych również w automatach mobilnych.

Obecnie Avista obsługuje 10 przewoźników kolejowych w Polsce, dostarczając całościowe systemy sprzedaży biletów lub jego poszczególne komponenty. Klientami Avista są PKP Intercity, Przewozy Regionalne, Koleje Dolnośląskie, Koleje Wielkopolskie, Koleje Mazowieckie, Szybka Kolej Miejska w Trójmieście, Arriva RP, Koleje Małopolskie, Łódzka Kolej Aglomeracyjna oraz Warszawska Kolej Dojazdowa.

„Przywiązujemy wielką wagę do bycia czymś więcej niż tylko dostawcą dla naszych klientów. Widzimy siebie jako długoterminowego partnera odpowiedzialnego za sukces naszego Klienta.” – mówi Sebastian Borowski, wiceprezes zarządu Avista.

© 2015 Avista Sp. z o.o.

ul. Kaleńska 5
04-367 Warszawa